"Ett väl fungerande upplägg som vi är trygga med"

I den nybyggda bryggerilokalen i Önnestad, Skåne, har Klackabacken sin verksamhet. Innanför dörrarna finns ett företag som med ambition, engagemang och driv byggt upp en verksamhet som står stabilt och skapat sig ett namn.

De tre vännerna, Marcus Lundmark, Christoffer Ljunggren och Olof Olsson tog steget och startade Klackabacken Bryggeri AB år 2012. Deras filosofi är att förena kreativitet med traditionellt kunnande, ett recept som uppenbarligen fungerar.

Varsamt hantverk

Att brygga öl är i sig en vetenskap. Många faktorer avgör, såsom maltens smak och egenskaper, tillsatser och tid för jäsning. Allt övervakas och trots all modern utrustning, är det tydligt att det rör sig om ett varsamt hantverk.

Ett hantverk som Klackabacken väl bemästrar och de har idag ett antal utnämningar och priser som bevis.

   

Behov av ett stabilt samarbete

Men för att sticka ut i mängden och bli kundernas val behövs en genomtänkt och särskiljande logotype och etikett. I detta behov möttes Klackabacken och Boxon. Ett stabilt samarbete som baseras på leveranssäkerhet, lyhördhet och specifik kunskap som behövs för en pålitlig etikettlösning.

- Vi har absolut inget att klaga på.” försäkrar Marcus. Vi har ett väl fungerande upplägg som vi är trygga med.

   

Framtiden

Under 2016 bryggde Klackabacken ca 150.000 liter öl och framtidsvisionen är att öka med ca 50 % per år. Man brygger även på license och samarbetar med ett par andra bryggerier, en vanligt förekommande lösning i branschen.

Klackabacken är även aktiv på det sociala planet och träffar föreningar och pratar om sitt sätt att se på sin roll som ansvarstagande bryggare. Bolaget representerar det nya sättet att driva företag, där man ser helheten och tar sitt ansvar på ett bredare plan - ett framgångsrecept med andra ord.

   

Öppna detta kundcase i pdf och läs mer om bakgrunden till bolagets utveckling samt om när deras öl fick serveras på Noble Nightcap.