7 sätt att leverera en WOW faktor

Med bra kundsupport och enkel beställning kommer man långt, men för att säkerställa en positiv köpupplevelsen bör wow-faktorn upprätthållas hela vägen fram till dess att kunden får sin produkt. På så vis har förpackningen en viktig roll.

Nedan följer 7 tips på hur du adderer en wow-faktor till dina förpackningar.


  1. Se till att produkten levereras i gott skick - ganska självklart eller hur? Men tyvärr händer det allt för många gånger att produkten inuti föpackningen är skadad. Anpassa förpackningen efter produktens storlek, och se till att produkten är väl skyddad inuti. Det är A och O för en positiv köpupplevelse.

  2. Se till att paketet är lätt att öppna. Vi har alla varit där, exalterade över att få öppna upp vårt nya inköp men måste ta till hammare och mejsel för att få upp förpackningen. Det finns flera smarta förpackningar med både enkel förslutning och rivflik för snabb uppackning. Det finns inga ursäkter.

  3. Undvik att överpacka! Slutkunden ska inte behöva ta sig igenom massor av besvärliga förpackningar som de sedan måste göra sig av med. Förutom att det skapar irritation visar det också brist på respekt för miljön. Alltså, vårda kunden, köpupplevelsen och miljön på en och samma gång.

  4. Tänk på att använda återvinningsbara förpackningar. Vi har redan diskuterat hur jobbigt det är att göra sig av med massor av förpackningsmaterial. Det blir en ännu större huvudvärk om förpackningarna inte är lätta att återvinna. Speciellt om det är en förpackning som måste delas i källsorteringen. Använd hållbara material när det är möjligt så underlättar du för kunden att återvinna.

  5. Fundera på vad du vill att din förpackning ska signalera. En snygg förpackning kan skapa en mer exklusiv köpupplevelse. Om kunden dessutom hittar ett budskap eller ett meddelande inuti förpackningen stärker det inte bara ditt varumärke utan skapar också en härlig känsla hos mottagaren.

  6. Erbjud returemballage. En kund som av olika anledningar vill returnera sin vara kan ibland ha svårt att hitta en lämplig förpackning. Genom att erbjuda ett returemballage underlättar du inte bara för kunden utan du säkerställer också att dina varor kommer tillbaka i gott skick och välpaketerat.

  7. Gör det enkelt för kunden. Påsar och förpackningar med handtag gör det t.ex. enklare för kunden att bära hem paketet från posten. 

   

Värdet på ditt WOW behöver inte vara högt, men det kan generera viktigt mervärde till ditt varumärke.

Kom ihåg att försäljning är så mycket mer än en transaktion. Om du vill ha hjälp med att addera en wow-faktor till dina förpackningar, kontakta oss på Boxon! Vi har hjälpt många företag med att bygga sina varumärken genom att ta fram en förpackning med den rätta wow-faktorn. Se våra case här.