Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
0
Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
Webshop

Prioritet på minimering av skador

Alfa Lavals kärnverksamhet baseras på tre nyckelteknologier: värmeöverföring, separering och flödeshantering. En kontinuerlig produktutveckling är avgörande för att stärka konkurrenskraften. Alfa Lavals produkter säljs i cirka 100 länder som levereras från 20 stora produktionsenheter (12 i Europa, sex i Asien och två i USA) och 70 servicecentra.

Alfa-laval-250.jpg

Kundens utmaningar

Med de många enheterna inom Alfa Laval har en utmaning varit att hålla ihop förpackningssortimentet med en tydlig enhetlighet.

quote_37x26.png  Varje enhet har tidigare skött sina egna beställningar och även designen av förpackningsmaterialet, säger Claus Møller, Global Inköpschef på Alfa Laval.

På så vis har inte varumärket framhävts och det har också resulterat i ett stort antal produkter som levererats från Boxon.

Boxons lösning

Boxon har genomfört behovsanalyser kontinuerligt över befintliga förpackningsmaterial. Prioriterade områden är transportsäkerhet för minimering av skador och reklamationer, samt ett heltäckande rostskyddssortiment.

Dessutom var det viktigt att lösningarna utgick från en gemensam konstruktion och varumärkesprofil som kunde appliceras på de olika marknaderna.

Genom att konsolidera förpackningssortimentet och skapa en global struktur effektiviserar Alfa Laval flödet av förpackningsmaterialet samtidigt som de säkerställer sitt varumärke och enhetliga design.

Boxon har sedan 2008 varit leverantör av förpackningslösningar till Alfa Laval. Partnerskapet omfattar en stor mängd förpackningar, kompletta förpackningslösningar, maskinlösningar – såväl standardiserade som kundunika lösningar. Stora delar av förpackningarna är profilerade med Alfa Laval.

Behovet från Alfa Lavals sida har därför varit att få på plats en global förpackningsstruktur; som tydligt framhäver varumärket och en enhetlig konstruktion, men som också säkerställer transportsäkerhet och kvalité.

Globala perspektivet viktigt

Det globala perspektivet är viktigt för Alfa Laval och när nytt sortiment utvecklas är det utifrån det globala tänket. Att sätta sin logga eller profil på förpackningsmaterial ger många fördelar i form av profilering, varumärkesbyggande och identitet, något Alfa Laval sedan flera år anammat.

Idag har Alfa Laval sin logotyp på många olika förpackningsmaterial. Fokus här har varit att hitta en profil som passar på alla marknader. 

- Vi har nu startat detta projekt med ett enhetligt sortiment. Jag hoppas att det kommer leda till en övergripande prisreduktion tack vare större volymer av varje produkt, samt färre olika produkter, avslutar Claus Möller.

Ta del av vår guide

Vi förklarar tryckmetoder, tryckfärger, visar kundexempel och ger dig all nyttig information du kan behöva.

Ladda ner guiden här.

guide-profilering-liten.jpg

 

Relaterat innehåll

Profilerat emballage

Förpackningen och den totala köpupplevelsen blir en viktig del i kommunikationen.

Optimering

Ett optimalt, effektivt flöde är grundläggande för den dagliga hanteringen. 

Lagerhållning

Idag hjälper Boxon hundratals kunder med att lagerhålla produkter för just-in-time leveranser.

Kontakta oss

Kontakta oss gärna om du har en fråga eller vill veta mer om vårt erbjudande. Vi ser till att rätt person tar kontakt med dig. 

*=obligatoriska fält

Önskar du ta emot nyhetsbrev från Boxon?*