Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
0
Icon / Unknown / shopping-cartCreated with Sketch.
Webshop

Kreativitet med traditionellt kunnande

I den nybyggda bryggerilokalen i Önnestad, Skåne, har Klackabacken sin verksamhet. Innanför dörrarna finns ett företag som med ambition, engagemang och driv byggt upp en verksamhet som står stabilt och skapat sig ett namn.

De tre vännerna, Marcus Lundmark, Christoffer Ljunggren och Olof Olsson tog steget och startade Klackabacken Bryggeri AB år 2012. Deras filosofi är att förena kreativitet med traditionellt kunnande, ett recept som uppenbarligen fungerar.

Kundens utmaning

Att brygga öl är i sig en vetenskap. Många faktorer avgör, såsom maltens smak och egenskaper, tillsatser och tid för jäsning. Men för att sticka ut i mängden och bli kundernas val behövs en genomtänkt och särskiljande logotype och etikett.

I detta behov möttes Klackabacken och Boxon.

Boxons lösning

Klackabacken och Boxon startade ett stabilt samarbete som baseras på leveranssäkerhet, lyhördhet och specifik kunskap som behövs för en pålitlig etikettlösning. Tillsammans har vi hittat ett väl fungerande upplägg som fungerar och som vi båda är trygga med.

quote_37x26.png  Vi har absolut inget att klaga på, försäkrar Marcus Lundmark.

Klackabacken är historien om vänskap, semester och önskan om att göra något kul tillsammans. Det mynnade ut i det lokala microbryggeriet i Önnestad, prestigfulla vinster och ända in i finrummet - Nobel Nightcap.

Öltrenden

Först kom vintrenden, sen kaffetrenden och det är ingen tvekan om att ölen nu tagit över. Bryggeribranschen har de senaste åren vuxit i en rasande fart och man räknar med att det idag finns ca 250 bryggerier i Sverige.

Varsamt hantverk

Valet stod vid att fortsätta som en hobbyverksamhet eller gå för fullt. Man valde det senare och står idag med ett välfungerande bryggeri. Marcus poängterar att ägarnas olika kunskap och kompetens har kommit väl till pass

- bryggerikunskap mixat med ekonomi- och ingenjörsfärdigheter - när de valde att satsa 100 procent på sin produkt och bygga nytt.

Att brygga öl är i sig en vetenskap. Många faktorer spelar in, och allt övervakas. Trots all modern utrustning, är det tydligt att det rör sig om ett varsamt hantverk.

Ett hantverk som Klackabacken väl bemästrar och de har idag ett antal utnämningar och priser som bevis.

På ett bredare plan

För Klackabacken är det sociala ansvaret viktigt. Man befinner sig i en bransch som har sina baksidor och man är medvetna om problematiken vid missbruk.Ett sätt är att, förutom starköl, erbjuda allt från lätt- och folköl till alkoholfri öl. Man märker glädjande nog att efterfrågan på alkoholfria sorter ökat den senaste tiden.

Man är även aktiv på det sociala planet och träffar föreningar och pratar om sitt sätt att se på sin roll som ansvarstagande bryggare. Klackabacken representerar det nya sättet att driva företag, där man ser helheten och tar sitt ansvar på ett bredare plan - ett framgångsrecept.

Checklista bryggerietiketter

När det gäller bryggerietiketter är en viktig aspekt vilket material ytan har som etiketten ska sitta på. Ta del av checklistan för bryggerietiketter och få svar på vad du ska tänka på vid framtagning av en flasketikett.

Ladda ner och skriv ut vår checklista för etiketter, det är en bra hjälp att ha nära. Vi hjälper dig givetvis att se till att hitta den etikett som passar perfekt för ändamålet.

Ladda ner guiden här.

form-bryggerietiketter.jpg