När packmaskiner och systemen måste förstå varandra

Boozt Fashion är sedan 2007 en av Nordens största e-handelsiter inom kläder och mode. Bolaget består av boozt.com och booztlet.com samt 2 retailbutiker i Danmark. Sedan 2013 har Boxon och Boozt haft ett partnerskap när det gäller förpackningslösningar.

Boxon har en lång historik i att erbjuda maskiner för olika behov och sedan en tid tillbaka har vi lanserat ett affärsområde inom Automation med fokus på helhetslösningar inom förpackning och märkning/etikettering. Projektet med Boozt är det första stora automationprojektet med kund där en helhetslösning integrerats med kundens system.

Från beställning till paketering, etikettering och utsortering

Lösningen som Boxon levererat till Boozt består av flera delar. När Boozt lagrar in sina produkter i sitt automatiska lager och det blir tomemballage transporteras dessa via en transportbana till återvinningen. Detta är själva inbounddelen.

Även i outbounddelen har vi levererat en transportbana där plockpersonalen lägger upp produkterna som ska packas. I denna lösning scannar vi också ordersedeln som är på väg in i påsmaskinen. Informationen skickas in i Boozt system, och hämtar samtidigt adressuppgifterna som ska printas på etiketten. Påsmaskinen, en Serienpacker
från beck packautomaten, tillverkar en traditionell e-handelspåse som omsluter produkten. I detta fall är e-handelspåsen redan profilerad med Boozt varumärke.

Sortering baserat på storlek

Den mer avancerade delen i outbounddelen är själva orderflödet ut till kund. Efter att produkten blivit paketerad transporteras den vidare till en scanner där adressetiketten scannas, information skickas till Boozt system och hämtar information om vart den ska skickas. Därefter fortsätter den bort på transportbandet till utsorteringen. I denna lösning finns även en viktkontroll som väger emballaget och skickar det vidare till två olika sorteringsverk beroende på vikt.

- Det som gör hela den här lösningen unik är att vi gjort hela systemintegrationen där vi fått alla maskinkomponenter att prata med varandra och fungera ihop, säger Anders Marbe, Försäljningschef för Boxon Automation.

Niels Hemmingstedt, COO på Boozt Fashion

Vi har haft ett partnerskap med Boxon sedan 2013. Vi har varit och är väldigt nöjda med det vi har fått och det arbete vi gör tillsammans med Boxon, därför var det naturligt att stärka partnerskapet ytterligare."


Boxon Automation

Det är viktigt med ett effektivt förpackningsflöde för att skapa konkurrenskraft och idag finns många möjligheter att öka graden av automatisering av olika flöden. 

Vårt mål är att erbjuda automatiska förpacknings- och märkningslösningar som resulterar i kostnadsbesparingar och ökad effektivitet för våra kunder. Vi åstadkommer detta genom att arbeta nära våra kunder för att förstå er produktion och logistik - produkterna, inkommande- och utgående flöde, arbetsprocess, varumärkeskrav och förväntningar. Allt för att hitta områden där vi kan förbättra produktivitet, effektivitet samt öka lönsamheten i det långa loppet.

Läs mer om Automation ›