Med nya, anpassade förpackningslösningar kunde Norsk Bildelesenter halvera sin packningstid – samtidigt som de helt slutade använda tejp.
Norsk Bildelesenter (Bildeler.no) grundades 1990 och har i över 35 år importerat och sålt bildelar. Företaget fokuserar på bilar som är äldre än fem år och täcker idag över 90 % av slit- och servicedelsbehovet på den norska eftermarknaden – med bildelar till 39 bilmärken. Målet är att erbjuda delar som motsvarar originalkvalité till några av marknadens bästa priser
Samtalen mellan Boxon och Norsk Bildelesenter inleddes 2022, med en tydlig utmaning: att ta fram förpackningslösningar som var bättre anpassad till deras breda produktsortiment – både vad gäller form, storlek och hantering.
Målet var att:
Vid projektets start använde kunden 12 olika standardlådor, stora mängder plastbaserat fyllnadsmaterial – och nära 2000 rullar tejp per år.
Samarbetet har varit enkelt, och det är möjligt att ha många bollar i luften. Tillsammans fångade vi de bollar som gav den bästa helhetslösningen. Efteråt var det också bra uppföljning och vi blev tillfrågade om vi ville ha några ändringar.
Boxon tar det på största allvar om något är utanför normen. Innoativt tänkande kombinerat med gammaldags kundservice" säger Rune Aas från Norsk Bildelesenter.
Tillsammans utvecklade vi en ny förpackningsportfölj med fem anpassade lådor med justerbara höjder.
Detta innebar:
En av de största vinsterna kom i samband med en ny, specialanpassad låda för diagnostiska verktyg.
Den skräddarsydda konstruktionen minskade volymen med 60 % jämfört med den tidigare lösningen, vilket innebar både mindre materialförbrukning och att behovet av bubbelplast försvann helt.
För att öka kundnyttan ytterligare integrerades en QR-kod i lådan som leder direkt till en digital manual för verktyget.
Norsk Bildelesenter har varit en väldigt spännande kund att samarbeta med, eftersom de har utmanat oss att hitta bra lösningar som hjälper dem i vardagen. Tidigare använde de nästan enbart standardlådor, och gemensamt har vi tagit fram nya, bättre lösningar. De fokuserade inte enbart på priset, utan på att lösningarna skulle ge något mer än bara besparingar i kronor.
Vi har nu samarbetat i två år och ser fram emot fortsatt samarbete och utveckling tillsammans med dem” säger Frank Vee, Account Manager hos Boxon.